Volgers

dinsdag 6 januari 2015

De ooievaar brengt een baby

Hallo allemaal,

Gisterenavond tot in de late uurtjes dit kaartje gemaakt.
Niet dat ik dringend een geboortekaartje nodig had, maar 'k wou meedoen met enkele challenges en dan moet daar voor gewerkt worden hè.
Het kaartje komt me ooit nog wel eens van pas.


Challenges waar ik graag zou aan willen deelnemen:
De Creatieve Zebra, challenge 15, thema NIEUW (zoals je hier ziet heb ik voor NIEUW LEVEN gekozen)
Duymelot, Wedstrijd voor januari, Maak een geboortekaartje

En nu wil ik gelijk nog iets tonen.
Dit weekend had ik frangipanetaart gebakken.
Zo lekker dat ik voor wie zich geroepen voelt om het eens uit te proberen, hieronder het recept meedeel.


RECEPT frangipanetaart
Voor een taart van 24cm diameter
Voor de bodem
220 g bloem, 75 g suiker, 1 zakje vanillesuiker, 1 ei, 140 g boter (in vlokjes doen), snuifje zout
Je kan ook een kant en klaar kruimeldeeg hiervoor gebruiken.
Voor de vulling
180 g boter, 180 g suiker, 4 eieren, aardbeienconfituur, enkele druppels amandelessence, 200 g amandelpoeder, 80 g amandelschilfers

1. Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng voor de bodem de bloem, suiker, vanillesuiker en een mespuntje zout.
Maak een kuiltje in het midden en breek er het ei in.
Verdeel de boter in vlokjes over de bloem en kneed tot een soepel deeg.
Wikkel het in huishoudfolie en leg het daarna een half uur in de koelkast.

2. Rol het deeg uit tot een cirkel en beleg er een ingevette taartvorm van 24 cm diameter mee.
Beleg met een vel bakpapier en bakbonen of bakknikkers en schuif 15 minuten in de voorverwarmd oven. Laat even afkoelen, verwijder het bakpapier met de bonen. Laat de oven aanstaan.

3. Klop voor de vulling de boter schuimig met de suiker en voeg de eieren toe.
Roer er het amandelpoeder door en breng op smaak met amandelessence.

4. Verdeel over de taartbodem een laagje aardbeienconfituur.
Stort er vervolgens de vulling op en bak de taart 40 minuten in de oven.

5. Bestrooi met amandelschilfers en zet de taart nog 10 minuten in de oven.
Laat de taart afkoelen, ontvorm en laat verder afkoelen op een rooster.

Smakelijk!

Gezellig dat je even kwam kijken. 
 Ik vind het heel leuk als je een reactie achterlaat. 
 Tot kijk, 
 Groetjes 
 Carla

31 opmerkingen:

  1. Mooi gemaakt Carla,veel succes met de challenges.Je taart ziet er heel lekker uit maar zelf bakken daar begin ik maar niet aan.Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kaart, Carla. En de taart zit er heerlijk uit. Recept meteen maar even opslaan. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Carla,
    Mijn beste wensen voor 2015!! Je kaartje is heel mooi en het recept van de taart daar kan ik ook wel wat mee!
    Liefs
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie babykaart en ook een heerlijke taart. Dank je wel voor het recept!!
    xx Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Carla
    Wat een lief baby kaartje heb je gemaakt .
    En mmmm dat klinkt wel heel lekker die taart van jou .
    dankje ik ga hem opslaan .
    Groetjes Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het recept Carla. Als ik nog eens zin heb om iets te bakken, wie weet !
    Je kaartje ziet er weer supermooi uit !
    groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Carla,
    Mooi babykaartje, leuke stempel heb je gebruikt hiervoor.
    Mmmmm, dat ziet er lekker uit... Hier eten ze ook graag frangipanetaart... Mijn man bakt de taart, hij kan dit recept ook eens proberen :-) Bedankt voor het recept!

    Lieve groeten, Annemie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dan moet ie ook af he....mooi kaartje geworden, het plaatje knalt er wel mooi uit zo tussen het grijs!
    Ik zag je taart al op facebook voorbij komen, ziet er erg lekker uit en bedankt voor het recept! Maar wat betekent of wat is Frangipane eigenlijk?
    Liefs Jacomijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons in België, gebruiken we die franse naam, misschien een amandelgebak of zoiets in Nederland.

      Verwijderen
  9. Hoi Carla,
    je taart ziet er overheerlijk uit, dat was smullen ..
    Mooie kaart heb je gemaakt en wat leuk dat in Belgie de ooievaars nog rondvliegen om baby's te brengen haha..
    Liefs Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke babykaart Carla....ja, we moeten af en toe afzien om met challenges mee te doen hè?...lol....je taart ziet er heerlijk uit en ik neem aan dat de smaak ook heerlijk was?
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De taart ziet er geweldig uit Carla evenals de kaart. Lief plaatje.

    Groetjes,
    Nans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supermooi kaartje!!!
    Leuk dat je meedoet aan onze challenge.
    Dank voor je inzending.

    Creatieve groetjes, Gaby DT DCZ

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterende kaart, Carla,. Heel gaaf.
    Groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een pracht van een kaart heb je gemaakt Carla. Je taart ziet er overheerlijk uit. Ik mis mijn Belgische frangipannekes want dat kennen ze hier in Nederland niet. De amandelstaaf komt in de buurt maar is toch anders. Dank je wel voor het recept ;).
    Groetjes,
    Misseke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooo wat een schitterende kaart Carla, leuke stempel ook, ook ziet je taart er heerlijk uit, maar ik ben aan de lijn, dus snoepen staat even op een laag pitje.
    Lieve groetjes,Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie kaart,Carla. Leuk zijn de dubbele randjes.

    Groetjes,Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je geboortekaartje is weer een toppertje Carla , en ook je taart ziet er super lekker uit....bedankt voor het recept....

    groetjes Rosina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 't is weer een hele leuke Carla, en hoe herkenbaar "dat"er een kaartje voor een challenge gemaakt moet worden!

    Groetjes Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Enig plaatje, Carla! Dat heb je mooi gedaan. En je taart ziet er lekker uit. Dat recept ga ik even vastleggen!
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is mooi kaartje en nog een lekker taart
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke kaart. Heel mooi. Tof dat je meedoet met DCZ en suc6.. en die taart, hmmmmmmmm..

    grtjs
    Claudia
    DT De Creatieve Zebra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je kaartje is prachtig en je taart ziet er verrukkelijk uit, heel hartelijk bedankt voor het recept , dit ga ik zeker een keertje proberen!!!

    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  23. leuk kaartje Carla en ziet er mmmmm uit
    gr lenny

    BeantwoordenVerwijderen
  24. mooi geboortekaartje en de taart... die was lekker!
    groetjes
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtig kaartje!! Heel leuk voor een nieuw jongetje! En je recept heb ik opgeslagen!
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super leuk kaartje.
    Die taart nodigt wel zeker uit om eens gemaakt te worden. Dank je voor het delen van het recept.

    -xies- Renate.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuk geboortekaartje.
    Gezellig dat je mee doet bij de Creatieve Zebra.

    Groetjes Jane DT DCZ

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi hoi Carla,
    mooi dit geboortefelicitatiekaartje!
    Lekker recept!
    ik ga het niet maken,
    want ik snoep niet (meer) sinds vorig jaar april 17 kilo afgevallen,
    dankzij niet meer snoepen en tussendoortjesstop...
    dit wil ik graag zo houden,
    ik ben blij met maatje 36/38
    liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een leuk kaartje heb je weer gemaakt en die taart ziet er heerlijk uit.

    groetjes
    Folkje

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dank voor je schattige babykaartje! crea groetjes, Judith dt DCZ

    BeantwoordenVerwijderen